Rotterdam-The Hague Airport breidt elektrisch grondmaterieel uit

13 October 2024, 16:11 uur
Den Haag & Regio
mainImage
Rotterdam-The Hague Airport | PR

Rotterdam The Hague Airport (RTHA) zet verdere stappen in de elektrificatie van zijn grondoperaties met de uitbreiding van elektrisch grondmaterieel. Inmiddels bestaat meer dan de helft van de ground power units (GPU’s) – de apparaten die vliegtuigen van stroom voorzien wanneer ze op het platform staan – uit elektrische varianten. Samen met Aviapartner, de organisatie die verantwoordelijk is voor de grondafhandeling op RTHA, wordt er geïnvesteerd in het vervangen van voertuigen met verbrandingsmotoren door elektrische alternatieven.

De elektrische Ground Power Units (eGPU’s) kunnen worden gezien als een enorme powerbank die vliegtuigen van stroom voorzien terwijl ze op het platform staan. Hoewel een eGPU op het eerste gezicht lijkt op een simpele doos op wielen, bevat het krachtige batterijen die stilstaande vliegtuigen van energie voorzien zonder uitstoot. Dit draagt ook bij aan een betere luchtkwaliteit op de luchthaven.

Een stilstaand vliegtuig heeft stroom nodig voor verschillende systemen, zoals de verlichting en de cockpitcomputers, die ingeschakeld blijven tijdens het instappen. In de lucht wordt deze energie geleverd door de vliegtuigmotoren, maar op de grond mogen deze motoren niet draaien. Aangezien vliegtuigen geen ingebouwde batterij hebben met voldoende capaciteit om al deze systemen van stroom te voorzien, bieden de eGPU’s de benodigde energie.

Tekst gaat door onder foto.

Foto: Rotterdam-The Hague Airport | PR.

Zonnepark

Al de elektriciteit komt van het zonnepark en de zonnepanelen op de terminal, de bagagehal en andere gebouwen op RTHA. Naast de start- en landingsbaan liggen meer dan 37.000 zonnepanelen met een totale oppervlakte van 7,7 hectare. Dit zonnepark levert jaarlijks genoeg stroom om de hele luchthaven bijna drie keer van energie te voorzien.

Hoewel een groot deel van het wagenpark op RTHA inmiddels elektrisch is, zijn er nog enkele voertuigen, zoals de crashtenders van de luchthavenbrandweer, die nog niet elektrisch rijden. Deze voertuigen maken gebruik van HVO100-brandstof geproduceerd door GoodFuels. Dit is een fossielvrije brandstof gemaakt van met waterstof behandelde plantaardige en dierlijke reststromen. Het gebruik van HVO100 vermindert de CO2-uitstoot met 89 procent ten opzichte van fossiele diesel en leidt daarnaast tot een reductie van 9 procent in stikstofuitstoot en 33 procent in fijnstof. RTHA wil dat alle grondoperaties uiterlijk in 2030 elektrisch zijn.